Hverdagsglimt 2010

Efterårsferie

Så blev det efterårsferie!  Men før vi kommer til den, må vi hellere lige fortælle lidt om, hvad der er sket her i huset siden sommerferien:
Emma er jo flyttet ind på 'Slottet', og hun stortrives! Vi har været på besøg nogle gange, bl.a. til forældredag, hvor de forskellige linjer optrådte. Det var så flot! Emma er også blevet en del af et band på skolen og efter sigende skulle kærligheden også blomstre 🤩.
Herhjemme er der jo et tomt værelse, en tom stol ved middagsbordet, markant mindre vasketøj og flere ledige timer på badeværelset - vi har vænnet os til det 😉.
Før sommerferien gjorde Adam det klart, at han ikke ville gå til dans mere. Det havde vi sådan set ikke noget imod, da danseundervisningen fandt sted lørdag morgen 😲. Adam ville hellere gå til svømning, og det er han begyndt på nu. Det går bare så fint! Og endda uden svømmevinger! Han glæder sig vildt til hver svømmetime, så det er en stor succes.
Adam har været til sørøverfødselsdag hos Silas, som næsten er vores nabo. Det var sjovt!  Adam og Silas skal sandsynligvis gå i børnehaveklasse sammen. Det bliver spændende.
Så har Adam været hos tandlægen - nul huller! Og to seksårstænder!! Så vi har fået en ganske særlig lille tandbørste til at børste de to små nye bisser med 🙂.
Ja, det var lidt opdatering herfra....
Efterårsferien er indtil videre gået med afslapning, en dejlig tur i skoven, hovedrengøring af badeværelse, maling af gang, afhentning af Emma i lufthavnen (hun havde været på Kreta i en uge for at besøge sin far og hans kæreste og fløj alene frem og tilbage (uh, hun er stor nu!), shopping i København (mor og Emma - uh, hun er dyr nu! 😮), nattøjsdage, tur i svømmehallen (alle fire! Familieudflugter med HELE familien er efterhånden sjældne her i huset...). Vi er endnu ikke helt færdige med malingen, og misserne skal en tur til dyrlægen og vaccineres. Og så er den ferie ved at være brugt......

Så er vi én mindre i huset....

Så flyttede prinsesse Emma på efterskole. Det gik rigtig godt med at flytte ind, og Emma var meget glad. Da taler, information og lege var overstået, spurgte Emma, om vi ikke snart skulle gå....... - så det gjorde vi 🙂. Vi glæder os til at se hende igen. Indtil da ved vi, at hun har det godt, for hun er midt i sit livs eventyr - på slottet 😉.

Sommerferie

Så er sommerferien ved at synge på sidste vers, og hvor har det været en dejlig ferie 😀. Det har været en god blanding af afslapning og aktivitet. Vi har fået gjort nogle ting, som vi ikke får gjort så meget til hverdag:
Bøger:Vi har f.eks. læst en masse og været på biblioteket tre gange i løbet af ferien. Vi har læst alle Peddersen og Findus bøgerne for Adam og en masse andre sjove bøger. F.eks. Villads fra Valby, som på rigtig mange måder ligner Adam 😉. Så har vi selvfølgelig også læst Pipi. Far og mor har også læst en del bøger selv.
Adam og vennerne:Adam har leget rigtig meget med vennerne her fra nabolaget. Der er blevet spillet fodbold, leget sørøvere og set tegnefilm. Vi har også haft besøg af Duro og hans forældre. Vi spiste suya, som er en nigeriansk specialitet, der bare smager godt!! Selv om det er meget stærkt, var Adam helt vild med det.
Samsø:Vi har alle fire været på ferie på Samsø. Denne gang prøvede vi noget andet end ø-lejren, som vi jo har været på rigtig mange gange. Vi tog nemlig på Stensbjerggård Aktiv ferie, som er et vandrehjem. Her var både swimmingpool (et krav fra Emma 😉), mooncars, fodboldgolf, hoppepude, legeplads, bueskydning og klatrevæg. En god måde at holde ferie på, når børnene er 5 og 16 - der var noget for alle. Efter en lettere traumatiserende oplevelse sidste sommer, hvor en lille krabbe spadserede hen over Adams fod, har Adam ikke været så glad for vand (dette er meget diplomatisk beskrevet....). Men efter to dage i poolen med hele familien var dette traume ikke længere eksisterende. Den lille mand kunne ikke komme hurtigt nok i poolen, og han ville selvfølgelig ikke nøjes med at plaske rundt i den lave ende - nej, "jeg skal ud på det dybe!" Og der jullede han så rundt med en endnu ikke så veludviklet form for hundesvømning iført badevinger og dykkerbriller. Flot klaret! 🙂
På Samsø skulle vi selvfølgelig rundt og se de velkendte steder og besøge familien, men vi prøvede også noget nyt: Vi var på Samsø Falkecenter, og det var en kæmpe oplevelse. Helt fantastisk at se disse fugle så tæt på. Emma og Jonas gav 30 kr. for at blive fotograferet med den hvidhovede havørn. Pengene gik til et avlsprogram for en art af falke, der ikke er så mange tilbage i naturen af.
På vej hjem fra Samsø, var vi på besøg på broen på færgen. Det var jo for Adam en lettere skuffelse at opdage, at kaptajnen ikke står og styrer ved et ror. Nææ, det er styrmanden, der står og kigger på en computerskærm..... Øv. Men sjovt var det at se.
Efter vores Samsøferie skulle Emma holde ferie hos sin Mikkel-far, og vi tog alle til Buresø og havde en hyggelig dag. Også her badede Adam - denne gang i Buresø på det helt dybe!
Golf - og en nisse...:Mens Adam var i Cirkus Arena med farfar og farmor, tog far og mor op til Ølstykke, hvor vi mødtes med Emma, Mikkel og Mette. Her havde vi aftalt at spille golf i Ølstykke-Drive-In Golf. Kun Jonas havde før prøvet dette ædle spil - for 17 år siden i Canada. Ingen af os andre havde den ringeste forstand på denne sportsgren. Heldigvis fik vi en kompetent, sød og sjov instruktør - Pyrus! Nu tænker du nok: Pyrus?! 😲. Ja, Pyrus! Ja, hvem skulle have troet, at denne skønne julenisse kunne spille golf? Men det kan han! Han sørgede i den grad for, at vi fik en rigtig dejlig dag. Bortset fra Pyrus, som vi ikke i vores vildeste fantasi have forventet at møde på en golfbane, var det jo temmelig svært overhovedet at ramme denne lille, stærkt undervurderede bold. Jonas var ret god til at skyde langt, men der var ikke altid tjek på retningen..... Emma var klart det største talent, sagde Jan (som Pyrus jo hedder "i virkeligheden"). Hun gik dog hurtigt kold ude på golfbanen, fordi hun dagen i forvejen var faldet ned af en stige. Hun var ret øm i skroget. Det var en helt igennem morsom og lærerig dag.
Samsø, cykel - og regnvejr: Så tog Emma på cykelferie på Samsø med en veninde. Ferie alene for første gang! Lottes faster har sommerhus derovre, så hun var stand-by, hvis pigerne skulle have brug for hjælp. Pigerne havde en god ferie, men godt var det, at Bedstemor var derovre, for de endte med at tage en taxi til Bedstefar og Bedstemors sommerhus, fordi det regnede. Om teltet var utæt, eller pigerne ikke havde lukket det ordentligt, vides ikke med sikkerhed, men sikkert er det, at teltet tog vand ind. Samsø fik 40 mm regn den nat.

Nu er sommerferien så ved at være slut. For far og mors vedkommende kalder et nyt skoleår i Den Danske Folkeskole. For Adam venter de sidste otte måneder i børnehaven, inden han skal i SFO til april og i børnehaveklasse til august næste år. Og for Emma starter et helt nyt kapitel: Efterskole. Hun glæder sig helt vildt - og vi andre? Ja, vi må jo se at finde en hverdagsrytme uden Emma. Det bliver meget mærkeligt... .

Vi har i øvrigt besluttet os for noget: Når vi skal på ferie næste gang, skal vi prøve noget nyt. Nu har vi været på Samsø så mange gange, og der findes så mange andre steder i verden at tage hen - og nogle af dem vil vi gerne se. Lige nu synes Adam, at vi skal til London (han har lige set 'Sværdet i stenen', og den foregår i London...), og det er storesøster jo helt med på. Hun kan slet ikke få storby nok 🙂. Far er mere stemt for Stockholm. Og mor? Hun er mere stemt for Sydeuropa og de temperaturer, de har dernede 😉. Lad os se, hvad der sker!
Åh, disse dejlige sommermorgener, hvor man bare kan stå direkte op af sengen og gå ud i haven og forsøge at ramme vandet i fuglebadekarret med en sten :o)

Påskeferie og Puma....

Igen er en ferie ved at være slut - sådan er det jo med ferier 🤩.
Som altid har det været en dejlig ferie, hvor vi mest af alt har slappet af og hygget os. Påskeferien startede for Adams vedkommende med, at han tog med børnehaven på koloni i tre dage. Han glædede sig rigtig meget - både Spiderman-soveposen og McQueen lommelygten var med 😉. Mor og far vinkede farvel mandag morgen, og onsdag eftermiddag stod vi og ventede på bussen ved børnehaven sammen med de andre forældre. Bussen kom, og ud steg en masse trætte, beskidte og glade børn. Adam blev glad for at se os, men var noget utilfreds med, at vi ikke have flag med... 😲. Vi kørte forbi den gyldne måge M og købte aftensmad med hjem - det var lige noget, der passede den lille mand. Resten af aftenen stod hans mund ikke stille, for der var en masse, der skulle fortælles. Bl.a. om en tur i indianerskoven, hvor der var slik, prutter i soveposen, grineflip på sovesalen, Rasmus Klump film m.m. Adam sov kl. 19.30 og vågnede først 13 timere senere 🤩. Vi var rigtig glade for, at det var gået godt. Vi havde selvfølgelig aftalt med pædagogerne, at de skulle ringe, hvis der var det mindste. Næste formiddag ringede en af pædagogerne. Hun ville bare sige, at det var gået så godt, og at vi har en rigtig dejlig dreng. Det ved vi jo godt 🤭. Hun fortalte også, at Adam var vågnet den første nat kl. halv fire om morgenen. En af pædagogerne havde fået et hosteanfald, og fem børn var vågnet og ville ikke sove igen, så de havde fået lov til at se Rasmus Klump film... 😲. Ved fire-tiden havde Adam spurgt, om de ikke snart skulle have morgenmad 🙂.  Jo, så han havde haft en rigtig god tur 😉.

Vi har også haft familien på besøg til sammenskudspåskefrokost, og det var en hyggelig eftermiddag. Vi skal lige love for, at både Adam og Emma fik en masse påskeæg!! De havde på forhånd sendt gækkebreve til farmor og farfar, men også både oldefar og oldemor og faster Melinda og Dan havde fine påskeæg med.
Midt i maden blev Adam skidt tilpas, og det viste sig, at han havde 38,5 i feber 🤔. Han blev lagt i seng, men efter en time var han frisk igen og styrtede rundt og legede fangeleg 🙃.

Vi har naturligvis også malet påskeæg. Desværre var vejret Påskedag jo ikke lige til at trille påskeæg på Åsen, så vi lavede en æggecurlingbane herhjemme i stuen, hvor vi trillede med vores æg. Emma vandt .
Ellers har det bare været hyggeligt at pynte op til Påske (manden kalder det "påskegejl".... 🙃) og sidde i haven lidt og nyde solskinnet. Forårsblomsterne er begyndt at titte op, og vi får flere og flere fugle i haven. Det er næsten lige som vores gamle have, selv om vi nu har katte. Heldigvis har kattene endnu ikke fanget nogle fugle.... 🤔.

Vi nyder i den grad, at forårsvejret får mere og mere magt, og vi er så småt begyndt at tænke på, hvad vi skal lave i sommerferien. Mere om det her på siden, når den tid kommer. Først er der jo lige et par fødselsdage, der skal fejres, og det kommer I til at høre mere om her på siden.

Til sidst vil vi lige dele familiens yndlingsnummer med jer her. Det er fra cd'en 'Hulter til bulter' med Sebastian og Louise. Vi rocker rundt i stuen til den en par gange om dagen. Desværre kan I jo ikke høre melodien, men teksten får I her. Nummeret hedder 'Puma':

Jeg ville gerne ha' en stork
men dens næb sku' være kort.
Jeg synes en stork er grim med langt næb.

men dens hals sku' være kort.
Jeg synes en stork er grim med lang hals.

Med et kort næb
Og med en lang hals
Måske en gullig pels
så ville det ligne en puma.

Måske ik' den sejeste puma verden har set
men dog en puma og hurra for det!

Jeg ville gerne ha' en stork
men to ben er bare ikke nok.
Jeg synes en stork er grim med to ben.

Med et kort næb
Og med en lang hals
Måske en gullig pels
så ville det ligne en puma.

Måske ik' den sejeste puma verden har set
men dog en puma og hurra for det!

Hurra for det!

Adam maler påskeæg

Vinterferie

Så har vi vinterferie, og det er skønt!
Vi startede vinterferien med at se Emma blive gradueret (se billede herunder). Hun har gået til taekwondo i seks år nu, og denne gang var det tid til det røde bælte med sort streg, og det fik hun - supersejt 😎! Hun skulle jo kunne en masse til denne graduering - bl.a. slå et brædt over. Og naturligvis kunne hun det hele . Næste gang Emma skal gradueres, skal hun have det sorte bælte. Nu må vi se, hvornår det bliver, for hun holder jo pause fra taekwondoen, mens hun er på efterskole.
Når vi har ferie, har vi f.eks. også tid til at sove længe, smutte på bogudsalg og have gæster. Oldefar og oldemor kom og spiste, og vi havde en rigtig hyggelig aften.
Her i vinterferien har vi også været en tur på Zoologisk Museum (se billeder herfra under 'Fotos 2010'). Vi så bl.a. en levende slange, og både Adam og Emma rørte ved den. Der var selvfølgelig også en masse udstoppede dyr, men Adam var nu lidt skeptisk alligevel - kunne man mon være HELT sikker på, at dyrene ikke lige pludselig blev levende igen? 🤨 Der var det godt at have både far, mor og Emma ved hånden. Vi så også et skelet fra en blåhval på 34 meter....... ret vildt! 😲
Så højt kan Emma sparke (det er Emma i midten). Det vil sige, at hun kan sparke en person på næsten to meter i hovedet.......

Februar 2010

Ja, så blev det februar. Julen, Nytåret og dermed juleferien er overstået, og vi har taget hul på et nyt årti. Vi har haft en dejlig lang juleferie, og den sidste måned har i høj grad stået i sneens tegn. Adam har fået en supersej bobslæde, som vi naturligvis har afprøvet , og vi har lavet sneengle 🤩 (se 'Fotos 2010'). Som I kan se, er vores have lige nu begravet i ca. ½ meter sne... 😲. Vi glæder os SÅ meget til, at vi kan vise billeder af vores forårsblomstrende have her på hjemmesiden....